Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015

Ποιοι φοβούνται τον Γενικό Γραμματέα στο Δήμο Διονύσου;



Από τότε που έγινε γνωστή η πρόθεση του Δημάρχου να προσληφθεί στο Δήμο Γενικός Γραμματέας, ξεσηκώθηκε ένα εντελώς ανεξήγητος κουρνιαχτός από διάφορους ανευθυνο-υπεύθυνους (επιεικώς) δημοσιολογούντες επί παντός επιστητού, που συνήθως κυνηγούν τον ίσκιο τους. Το θέμα αυτό είναι τόσο σοβαρό που δεν προσφέρεται για μικροπολιτική εκμετάλλευση και τυφλή αντιπολίτευση.

Αν για κάτι μπορεί κάποιος να ψέξει τον Διονύση Ζαμάνη, είναι γιατί καθυστέρησε έναν ολόκληρο χρόνο να προχωρήσει σε αυτή την πρωτοβουλία, που θα είχε δώσει εξαρχής ώθηση στο δημοτικό έργο. Τέλος καλό, όλα καλά όμως ιδίως αν σκεφτούμε την προσωπικότητα που προορίζεται –κατά ασφαλείς πληροφορίες- να αναλάβει αυτή τη θέση.

Εδώ δεν θα σταθούμε στα ξεκατινιάσματα των γνωστών σχολιαστών, ούτε στους αδικαιολόγητους –κατά τη γνώμη μας- φόβους ορισμένων για πιθανή ανακατανομή εξουσιών στο εσωτερικό της δημοτικής αρχής. Αλλά στο ποιος διακριτός ρόλος προβλέπεται από τη νομοθεσία για το Γενικό Γραμματέα.
Ποιες είναι, λοιπόν, οι αρμοδιότητες του;
Τις παραθέτουμε συνοπτικά (https://www.cityofathens.gr/node/422):

  • Παρέχει οδηγίες, δίνει κατευθύνσεις και γενικότερα συντονίζει τις Υπηρεσίες του Δήμου κατά την άσκηση του έργου τους.
  • Προβαίνει στην μελέτη και εισήγηση μέτρων για την βελτίωση και προαγωγή των λειτουργιών του Δήμου
  • Μεριμνά για την επεξεργασία από τις αρμόδιες Υπηρεσίες των θεμάτων που είναι προς συζήτηση ενώπιον του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής σύμφωνα με την ημερήσια διάταξη ή έχουν ήδη συζητηθεί σε αυτά, καθώς και να τα υποστηρίζει ενώπιον των ανωτέρω οργάνων, εφόσον κρίνεται απαραίτητο από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
  • Παρακολουθεί τη διαδικασία εφαρμογής των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, της Οικονομικής Επιτροπής ή της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου.
  • Μεριμνά για την έγκαιρη ετοιμασία των περιοδικών απολογισμών δράσης του Δήμου σύμφωνα με τα αντίστοιχα προγράμματα ή τις συγκεκριμένες αποφάσεις και ενημερώνει σχετικά το Δημοτικό Συμβούλιο και την Οικονομική Επιτροπή.
  • Μεριμνά για τη συνεχή βελτίωση της αποτελεσματικής δράσης των Υπηρεσιών του Δήμου, την προσαρμογή της λειτουργίας τους στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και τη βελτίωση της απόδοσης του στελεχιακού δυναμικού και των τεχνικών μέσων του Δήμου.
  • Οργανώνει κάθε νέα Υπηρεσία που δημιουργείται στο Δήμο.

  • Ειδικότερα εκτελεί τις αρμοδιότητες με τις οποίες εξουσιοδοτείται από τον Δήμαρχο με απόφασή του.
  • Υπογράφει τις αποφάσεις χορήγησης αδειών με ή χωρίς αποδοχές και μετακίνησης εκτός έδρας στο εσωτερικό και εξωτερικό των υπαλλήλων του Δήμου.
  • Ο Γενικός Γραμματέας προΐσταται όλου του προσωπικού του Δήμου και ασκεί ανώτατη εποπτεία και έλεγχο σε όλες τις δημοτικές Υπηρεσίες. Εκτελεί τις αρμοδιότητες που του εκχωρεί ο Δήμαρχος με απόφασή του.

Όπως επισημαίνεται εμπεριστατωμένα σε σχετική μελέτη για το θεσμό αυτό (http://www.localit.gr/archives/1578), που εφαρμόζεται ήδη σε πολλούς Δήμους της χώρας:

«Ο δήμαρχος είναι στο επίκεντρο του συστήματος διακυβέρνησης, ως ο πολιτικοδιοικητικός προϊστάμενος του διοικητικού μηχανισμού του δήμου και ο ηγέτης της πλειοψηφούσας δημοτικής παράταξης που καθορίζει την πορεία του δήμου διαμέσου των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου. Ο ρόλος του είναι –και πρέπει να είναι– επιτελικός, δηλαδή δίνει κατευθύνσεις για τη δράση των δημοτικών υπηρεσιών και την υλοποίηση του προγράμματος της δημοτικής αρχής.
Σ’ ένα σύστημα, όμως, διοίκησης πολυδαίδαλο η διοικητική λειτουργία τού δημάρχου ασκείται εις βάρος του επιτελικού πολιτικού του ρόλου. Αντίβαρο σ’ αυτή τη θεσμική ανισορροπία είναι η θεσμοθέτηση του γενικού γραμματέα του δήμου, ρόλος του οποίου είναι να επικουρεί το δήμαρχο στο διοικητικό του ρόλο, και η πρόσφατη θεσμοθέτηση της Εκτελεστικής Επιτροπής, η οποία επιτρέπει στο δήμαρχο να ασκήσει το συντονιστικό επιτελικό του ρόλο, πάντα σε συνδυασμό και με τη μεταβίβαση πολιτικών αρμοδιοτήτων στους αντιδημάρχους.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι ο νομοθέτης αναγνωρίζει την αναγκαιότητα υποστήριξης του δημάρχου στο διττό ρόλο του, έτσι ώστε αυτός να μπορεί να ασκεί τον επιτελικό ρόλο του και να δημιουργεί πολιτική για την πόλη του….

Ο γενικός γραμματέας προΐσταται αμέσως μετά το δήμαρχο όλων των υπηρεσιών του δήμου και προσυπογράφει τα από το δήμαρχο υπογραφόμενα έγγραφα. Είναι μετακλητός υπάλληλος, που διορίζεται και απολύεται από το δήμαρχο και καταλαμβάνει θέση του ΟΕΥ του οικείου δήμου. Υπόκειται διοικητικά και ιεραρχικά στο δήμαρχο. Η διοίκηση των υπηρεσιών του δήμου ασκείται από το γενικό γραμματέα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που του εκχωρεί ο δήμαρχος με απόφαση του…

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Ο γενικός γραμματέας δεν πρέπει να σταθεί στο γράμμα και μόνο του νόμου και να ασκεί τις αρμοδιότητες που θα του αναθέσει ο δήμαρχος θεωρώντας τον εαυτό του ένα ακόμα μέλος του υπηρεσιακού μηχανισμού, αλλά να συμβάλλει με την εμπειρία και τις γνώσεις του ως σύμβουλος του δημάρχου αλλά και των λοιπών οργάνων του δήμου για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του δήμου, με την πλήρη αξιοποίηση του υπάρχοντος υπηρεσιακού μηχανισμού, συγχρόνως, όμως, δεν θα πρέπει να αποξενώνει την πολιτική ηγεσία από το διοικητικό προσωπικό, έτσι ώστε να αποφευχθεί η δυσλειτουργία μεταξύ πολιτικής και διοικητικής εξουσίας».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου