Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015

Ο Αντιδήμαρχος Διονύσου Ευγ. Λυρούδιας μιλάει για όλα

Τα ευρωπαϊκά κεκτημένα και στο Διόνυσο

Μια αποκαλυπτική συνέντευξη στην Οδό  Διονύσου

Μια κουβέντα με τον Αντιδήμαρχο της Διοίκησης, που εσχάτως συγκέντρωσε επάνω του τα πυρά και τα φώτα της δημοσιότητας, δεν μπορεί παρά να έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Ο Β. Λυρούδιας, με τριπλό αντικείμενο Αντιδημαρχίας- Τεχνικών Υποδομών, Χωροταξίας/Πολεοδομίας, Τοπικός Διονύσου- απαντάει στις ερωτήσεις της Οδού Διονύσου και δηλώνει πως βασική του προτεραιότητα και πρόκληση είναι η καθιέρωση και ενδυνάμωση του θεσμικού ρόλου της Υπηρεσίας, της οποίας προΐσταται, καθώς και η οριστική επίλυση του οικιστικού ζητήματος. Γι” αυτό το τελευταίο, θα προσέξει ο αναγνώστης πως ειδική ερώτηση στη συνέντευξη που ακολουθεί δεν υπάρχει. Σύμφωνα με όλες τις τελευταίες πληροφορίες και ενδείξεις, η νέα κυβέρνηση προσανατολίζεται στη διαφοροποίηση του νόμου, που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι, και αναγνωρίζει τα όρια των οικισμών σε Άγ. Στέφανο και Άνοιξη.

Οδός ΔιονύσουΚύριε Λυρούδια, όχι πολύ καιρό πριν, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Τοπικής Δημοκρατίας, είχατε δηλώσει πως η οραματική Αντιδημαρχία Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης, συναντά την εφαρμοσμένη, τη δική σας. Εντούτοις, και στο δικό σας αντικείμενο δεν λείπει το στοιχείο του οράματος με τη Χωροταξία και Πολεοδομία. Μόνο που προς το παρόν το όραμα αυτό υπάρχει μόνο κατ’ όνομα στο Δήμο Διονύσου…

Β. Λυρούδιας: Να ξεκαθαρίσω ένα πράγμα: Η Χωροταξία και η Πολεοδομία σημαίνουν σχεδιασμός του μέλλοντος. Συνώνυμα λοιπόν της αναπτυξιακής πολιτικής, συνεπώς ευρύτερη αρμοδιότητα του κράτους. Σ’ εμάς ανήκει η αρμοδιότητα του προσδιορισμού των αναγκών και της προσαρμογής των χρήσεων και των πολεοδομικών λειτουργιών για την εξυπηρέτηση του πολίτη. Ούτε εδώ όμως υπάρχει ακόμη αρμοδιότητα. Μας μένει λοιπόν το κομμάτι των αδειοδοτήσεων και της εφαρμογής των Σχεδίων. Αυτό που ονομάζουμε πια Υπηρεσία Δόμησης, σαν αυτή που εδρεύει στο Καπανδρίτι και εξυπηρετεί τους δημότες. Υπό αυτή την έννοια, αυτό που ανέλαβα είναι ο τομέας του Σχεδίου Πόλεως, δηλαδή της εκπόνησης και παρακολούθησης των πολεοδομικών μελετών στο Δήμο. Από αυτές, άλλες είναι εν εξελίξει και άλλες σταματημένες.

Ο. Δ.: Πού οφείλεται αυτό;

Β. Λ.: Γενικά στην Ανατολική Αττική, υπήρξε άνοδος των τιμών, από το 1989 και εντεύθεν, με ένα διάλειμμα του Χρηματιστηρίου, και βέβαια τώρα με την κρίση που έχουμε, με  υποδιπλασιασμό των αξιών. Έτσι δημιουργήθηκε πεδίο συγκρούσεων για τον έλεγχο των χρήσεων γης και τον οικονομικό, γενικά, έλεγχο της περιοχής. Αυτό οδήγησε στο σταμάτημα πολλών Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, που υπενθυμίζω καθορίζουν τις πολεοδομικές λειτουργίες, ώστε η πόλη να καταστεί με τη σειρά της λειτουργική.

«Ανάγκη το ενιαίο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο»

Ο. Δ.Σύμφωνα με όσα ισχύουν σήμερα στο Δήμο, αλλού υπάρχει Γενικό Πολεοδομικό, αλλού όχι, αλλού υπάρχει Ρυμοτομικό, αλλού δεν έχει εφαρμοστεί. Πώς σκοπεύει ο Δήμος να τα βάλει όλα αυτά σε μια τάξη;

Β. Λ.: Όλα τα παραπάνω- και εφόσον ισχύει ο καλλικρατικός Δήμος- πρέπει να καταλήξουν σε μία ενιαιοποίηση του συνολικού λειτουργικού πολεοδομικού συστήματος σε επίπεδο Δήμου. Αυτός είναι ο οραματικός και προγραμματικός στόχος μας. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να ολοκληρωθούν ή να προχωρήσουν όσα Σχέδια βρίσκονται σε εξέλιξη, αλλά θα πρέπει να καταλήξουμε σε ένα ενιαίο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο μιας ενιαίας γενικής Πολεοδομικής Ενότητας, με τις γειτονιές της και τους κυκλοφοριακούς άξονες ως κομμάτι μιας ενότητας. Είναι λοιπόν στο πρόγραμμά μας να αναθέσουμε μια τέτοια δουλειά, ενταγμένη στο πλαίσιο ενός κονδυλίου του Προϋπολογισμού, υπό τον τίτλο Αρχιτεκτονικοί Διαγωνισμοί. Ο φάκελος που έχω ήδη ετοιμάσει, προβλέπει αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, βάσει των οποίων σε κάθε Δημοτική Κοινότητα η Διοίκηση προτείνει χώρους για διαγωνισμό ιδεών δύο φάσεων, ανάμεσα σε νέους κυρίως αρχιτέκτονες. Από αυτούς  θα περιμένουμε προτάσεις και για το σύνολο του Δήμου αλλά και για κάθε Δημοτική Κοινότητα ξεχωριστά.

Ο. Δ.Αυτά όσον αφορά στην οραματική πλευρά του τομέα σας. Επί του πρακτέου, Πολεοδομία ή τέλος πάντων Υπηρεσία Δόμησης, θα έχουμε κάποια στιγμή στο Δήμο; Με το επιπλέον δεδομένο πως ο Δήμαρχος σε πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο ανακοίνωσε πως η Υπηρεσία ήδη στήνεται και θα λειτουργήσει σύντομα.

Β. Λ.:Έχω, πράγματι, προετοιμάσει την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου πως η Πολεοδομία θα έρθει- όχι όμως όπως την έχουμε συνηθίσει μέχρι σήμερα, όργανο άσκησης πολιτικής που δέχεται πιέσεις και κάνει εξυπηρετήσεις.  Θέλει πολύ προσεκτικά βήματα η σύσταση αυτού του φορέα. Και είναι η πλέον κατάλληλη στιγμή, μια που πια έχει θεσπισθεί και η ηλεκτρονική πολεοδομία αλλά και ο νέος αυστηρότερος Οικοδομικός Κανονισμός. Τα στελέχη και οι υπάλληλοι της Τεχνικής Υπηρεσίας – αν χρειαστεί -  θα επιμορφωθούν κατάλληλα, ώστε να  εκλείψουν οι παθογένειες του παρελθόντος.

«Με τη σκέψη στην αειφόρο αντίληψη»

Ο. Δ.: Μια που είμαστε στον τομέα Χωροταξίας- Πολεοδομίας, ας δούμε λιγάκι πώς αφορά ο τομέας αυτός στη Δημοτική Κοινότητα Διονύσου, με ένα από τα κύρια ανοιχτά μέτωπα, τη μη εφαρμογή του Ρυμοτομικού Σχεδίου.

Β. Λ.: Δεν είναι εντούτοις αυτόνομα ή μείζων εκκρεμότητα. Πάει πακέτο με το ΤΥΠΕΤ, την ΑΓΒΕ ΔΙΟΝΥΣΟΣ, το Κόκκινο Χωράφι, τα Λατομεία. Όλα αυτά πρέπει να πέσουν στο τραπέζι και να εξεταστούν υπό το πρίσμα αναπτυξιακού σχεδιασμού. Το πρώτο πράγμα που ζήτησα, μόλις ανέλαβα, ήταν η καταγραφή όλων των πολεοδομικών εκκρεμοτήτων π.χ. οικισμών, ορίων κ.λπ. Για παράδειγμα, σήμερα έχουμε 700 στρέμματα ιδικοκτησίας της Εθνικής Τράπεζας στο Διόνυσο. Σ΄αυτά συμπεριλαμβάνω και το χώρο του ΤΥΠΕΤ. Ε λοιπόν, δεν επιτρέπεται, μεσούσης τέτοιας κρίσεως, μια τράπεζα να ανακεφαλαιούται από λεφτά καταθετών, εφόσον έχει αναξιοποίητη περιουσία. Προς το παρόν δεν έχουμε υποβάλει κάποια πρόταση προς την Τράπεζα. Ευελπιστούμε όμως πως όλες οι προσπάθειες που είχαν γίνει στο παρελθόν για την ορθολογική αξιοποίηση των περιουσιών που υπάρχουν στο Διόνυσο, θα οδηγήσουν σε ένα αναπτυξιακό σχέδιο προς όφελος του τόπου. Έχουμε πια μηχανισμούς που αποδίδουν τεράστιες εκτάσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πιστεύω πως  εδώ είναι αναγκαία μια κατά συνείδηση σύμβαση: Κάθε ανθρώπινη παρουσία συνεπάγεται περιβαλλοντικές συνέπειες. Το σημαντικό είναι αυτές οι συνέπειες να είναι ελεγχόμενες και υπό το πνεύμα μιας αειφόρου αντίληψης.

Ο. Δ.Στο άλλο κομμάτι της Αντιδημαρχίας σας, των Τεχνικών Υποδομών, έχετε ήδη αντιμετωπίσει μερικά ζητηματάκια, που για τη Δημοτική Αρχή έχουν αποδειχτεί αγκάθια. Και εννοώ το Κλειστό Γυμναστήριο του Διονύσου- θα παραδοθεί, δεν θα παραδοθεί, παραδίδεται σήμερα αύριο- και μαζί μ’ αυτό, τι συμβαίνει με την πιστοποίηση όλων των αθλητικών εγκαταστάσεων του Δήμου, για την οποία υπάρχουν και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.

Β. Λ.: Να αρχίσω με το Κλειστό. Χρηματοδοτήθηκε από τον ΟΣΚ, εκτελέστηκε, ολοκληρώθηκε. Πρώτη μας δουλειά όταν αναλάβαμε, ήταν η επαφή με το Διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού, τον κ. Δρούλια, όπου- μεταξύ άλλων- μας υποσχέθηκε “15 Οκτωβρίου θα έχετε το Γυμναστήριο. Απομένει μόνο η οριστική παραλαβή και η ηλεκτροδότηση από τον εργολάβο”. Ουδείς είχε προσέξει όμως πως το Γυμναστήριο δεν είχε ούτε εργοταξιακό ρεύμα! Μετά από διελκυστίνδα επαφών, πήγαν δυο φορές οι ελεγκτές δόμησης, έκαναν τις παρατηρήσεις τους και μετά έπρεπε ο εργολάβος να συμμορφωθεί με αυτές. Υπήρχε η υπόσχεση ότι το έργο θα συνδεόταν με το κεντρικό αποχετευτικό δίκτυο. Ο κεντρικός αγωγός, που συνδέεται με τη λειτουργικότητα του δικτύου, δεν έχει πάει ακόμη εκεί, άρα έπρεπε να φτιαχτεί βόθρος. Εμείς ως Δήμος δεν έχουμε τη δυνατότητα να πληρώσουμε τους εργολάβους γι’ αυτή την κατασκευή. Αν προσθέσουμε και την εμπλοκή πολλών φορέων στο ίδιο έργο, καταλήγουμε στη δυσλειτουργικότητα του δημοσίου τομέα. Και νομίζω πως  είναι απαραίτητο να αλλάξουμε τις  διαδικασίες, να τις κάνουμε πιο λειτουργικές. Επιστρέφω στο Κλειστό. Μετά από παρεμβάσεις και παρακλήσεις υπεγράφη η επιταγή 17.500 ευρώ, που είναι το κόστος για τη σύνδεση με τη ΔΕΗ. Προ ημερών ήρθαν τα καλώδια και υπογειοποιήθηκαν- και ήδη έχω λάβει καταγγελίες πως δεν είναι σωστά! Εν πάση περιπτώσει, βρισκόμαστε στην απολύτως τελική ευθεία.

Ο. Δ.: Και η πιστοποίηση των αθλητικών εγκαταστάσεων;

Β. Λ.: Θα σας απαντήσω για την πιστοποίηση και των γηπέδων και των παιδικών χαρών ενιαία. Εδώ και χρόνια η πιστοποίηση αποτελεί ευρωπαϊκό κεκτημένο, αλλά εμείς αρχίσαμε να τρέχουμε μετά τον τραγικό θάνατο του παιδιού στο Ελληνικό. Η χώρα μας ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρέπει να ακολουθήσει ένα συγκεκριμένο κανονισμό που βάζει αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας- από τις εξέδρες μέχρι το ύψος της περίφραξης κ.λπ.- ώστε να γίνουν τα γήπεδα λειτουργικά και νόμιμα. Πρέπει να σας πω εδώ, πως η προηγούμενη Δημοτική Αρχή στο θέμα της πιστοποίησης, είχε κάνει την αρχή με την καταγραφή των παιδικών χαρών και είχε απευθυνθεί στον πιο σοβαρό φορέα πιστοποίησης αλλά δεν το ολοκλήρωσε. Στο θέμα των γηπέδων, όμως, δεν βρήκαμε τίποτα- ούτε καν τα σχέδιά τους. Δυο μηχανικοί της Υπηρεσίας, κάτοικοι της περιοχής, εθελοντές, ασχολήθηκαν μόνο με αυτό. Καταλαβαίνετε τη σπατάλη δυνάμεων. Έτσι παραλάβαμε μηδέν πιστοποιημένες παιδικές χαρές και μηδέν πιστοποιημένα γήπεδα.

«Να τηρηθούν οι δημοκρατικά ειλημμένες αποφάσεις»

Ο. Δ.: Ένα ακόμη αγκάθι για τη Δημοτική Αρχή, αποτελεί η σχολική στέγη. Και πιο συγκεκριμένα τα κτήρια του 1ου Δημοτικού Κρυονερίου και του 1ου Δημοτικού Δροσιάς. Για το μεν πρώτο σύσσωμη η κοινωνία της περιοχής διεκδικεί την ανέγερση νέου κτηρίου, ενώ η Διοίκηση του Δήμου έχει προχωρήσει σε μελέτη για τυχόν επανάχρηση του παλιού σχολείου. Και το δεύτερο, στη Δροσιά, είναι εδώ και δυο χρόνια εγκαταλελειμμένο και εν πολλοίς αγνοείται η τύχη του.

Β. Λ.: Για το Κρυονέρι, ανετέθη μια μελέτη για να εξεταστεί εάν το υφιστάμενο κτήριο είναι στατικά επαρκές- και μόνο. Δεν ανετέθη καμία μελέτη σκοπιμότητας που να αποδεικνύει ότι πρέπει να διατηρηθεί. Αυτή ήταν η ιδέα και η πρωτοβουλία- ως όφειλε- της Αντιδημαρχίας του Στρατηγικού Σχεδιασμού. Σε κάθε όμως περίπτωση, θα πρέπει να ακολουθηθεί η όποια απόφαση ληφθεί με απολύτως δημοκρατικό τρόπο.
Όσον αφορά στο σχολείο της Δροσιάς, υπήρχε μελέτη με απ’ ευθείας ανάθεση 30.000 ευρώ που δεν δικαιολογούσε καθόλου τη σχέση κόστους- ωφέλειας. Αυτή τη σταματήσαμε, και προχωρήσαμε σε νέα μελέτη περιβαλλοντικής αναβάθμισης. Η ανακατασκευή θα γίνει με ίδιους πόρους. Τώρα, αν θα επαναχρησιμοποιηθεί ως σχολείο ή θα προσανατολιστούμε σε άλλη χρήση, θα το δούμε εν καιρώ.

Ο. Δ.: Μια που βρισκόμαστε στο χώρο των σχολείων, ας δούμε τι γίνεται με το Λύκειο του Διονύσου.

Β. Λ.: Ωριμότατη η μελέτη και άμεσα αναμένεται η χρηματοδότησή του. Είναι στο χέρι του ΟΣΚ να ολοκληρώσει τα τεύχη δημοπράτησης. Γενικά, η χρηματοδότηση των σχολείων είναι ευκολότερη όταν η κατασκευή τους ακολουθεί περιβαλλοντικές πρακτικές ελάχιστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

«Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάδειξη της ιστορίας»

Ο. Δ.: Εκτός από την οραματική και εφαρμοσμένη Αντιδημαρχία, έχετε αναλάβει και τοπικός  Αντιδήμαρχος Διονύσου. Πλην της αντιμετώπισης των πολεοδομικών ζητημάτων, ποιος είναι ο στόχος σας για τη Δημοτική Κοινότητα από την οποία προέρχεστε; 

Β. Λ.: Ο πολιτισμός. Που δεν είναι απλά διαχείριση χώρων. Χρειαζόμαστε ένα πολιτιστικό αναπτυξιακό σχέδιο, γι’ αυτό που σήμερα ονομάζεται Δήμος Διονύσου. Η πόλη έχει μια ιστορική προοπτική, μια ιστορική θέση, μια σχέση με τη μυθολογία και την ιστορία. Κατά συνέπεια, θα έπρεπε και το φεστιβάλ του Διονύσου, τα ΔΙΟΝΥΣΙΑ, να αποκτήσουν ευρύτερη σημασία και ακτινοβολία και να σχεδιαστούν κατάλληλα. Να μην εξαντλείται, για παράδειγμα, η σχέση οίνου και αμπέλου σε ένα απόγευμα αλλά να γίνει σε συνεργασία με τα Λατομεία, να αναδείξουμε την ιστορία και τη σημασία της σιδηροδρομικής γραμμής της DECAUVILLE που υπήρχε παλιότερα, να αναδείξουμε την ιστορία όλων των λατομείων με τις γλύστρες κ.λπ. Το σχέδιο για την περιοχή είναι: Ξεκινώντας από το ΤΥΠΕΤ και φτάνοντας στο πάρκο αγαλμάτων, να γίνει αρχιτεκτονικός διαγωνισμός νέων αρχιτεκτόνων είτε δύο φάσεων, είτε προσχεδίων, ώστε να προκύψουν ιδέες, προτάσεις και λύσεις. Για παράδειγμα θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πάρκο νεολαίας και πολιτισμού.

Ο. Δ.: Που θα περιλαμβάνει τι ακριβώς;

Β. Λ.: Πάντως, σίγουρα όχι θορυβώδεις χρήσεις! Γι’ αυτό και απευθυνόμαστε σε νέους αρχιτέκτονες, και φιλοδοξούμε να προσελκύσουμε πολλούς. Κοιτάξτε, είναι καιρός να αρχίσουμε να εξοικειωνόμαστε με τη σχεδιασμένη και οργανωμένη χρήση. Ο χώρος με τα αγάλματα που φτιάχτηκαν το 2004 έπρεπε να είναι επισκέψιμος και λειτουργικός σε καθημερινή βάση, ενταγμένος σε ένα συνολικό σχεδιασμό.

«Υπηρεσία και οικιστικό οι προσωπικές μου προκλήσεις»

Ο. Δ.: Ποιο είναι κύριε Λυρούδια το προσωπικό σας στοίχημα για την Αντιδημαρχία;

Στοιχήματα δεν βάζω. Εντούτοις, προσωπική μου πρόκληση είναι να μεταφέρω το ευρωπαϊκό κεκτημένο- που το έμαθα με έξοδα του ελληνικού κράτους, όταν επί 10 χρόνια ήμουν εκπρόσωπος των Ελλήνων Αρχιτεκτόνων στη Συνομοσπονδία Αρχιτεκτόνων της Ευρώπης- και να προσπαθήσω να γίνει αποδεκτό και εδώ. Μιλάω για το πώς δουλεύει ένα σύστημα- με ποιες προδιαγραφές, με ποιες διαδικασίες, με ποιες υποχρεώσεις και ποια δικαιώματα.
Όσον αφορά στην Τεχνική Υπηρεσία, προτεραιότητά μου είναι ο θεσμικός ανασχεδιασμός του τρόπου λειτουργίας της. Υπάρχουν διαμάντια στην Υπηρεσία- άνθρωποι με σπουδές και μεταπτυχιακά και υποψηφιότητες για διδακτορικά- που παραμένουν παντελώς αναξιοποίητοι. Αυτό πρέπει να σταματήσει: Θα αξιοποιηθούν και με την τεχνολογία που πλέον διαθέτουν οι μηχανικοί και όσον προς την αποτελεσματικότητά τους να μορφοποιούν το χάος. Ό,τι έχει γίνει, έχει γίνει προς αυτή την κατεύθυνση. Εξίσου σημαντική προτεραιότητα- στην πρώτη γραμμή- είναι να ισορροπήσουν τα πάθη και να λυθεί το οικιστικό της περιοχής, διότι ανάπτυξη υπό το καθεστώς της επένδυσης υψηλού κινδύνου δεν νοείται. Να πηγαίνεις για μια άδεια και επειδή υπάρχει ένα δέντρο, να σου χαρακτηρίζουν το οικόπεδο δασικό. Αν δεν λυθεί αυτό, είμαι διατεθειμένος να πάω σπίτι μου.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου